Walcheren
bekijk online
G&B Nieuwsbrief december 2022

Voorwoord voorzitter afdeling Walcheren

Het afgelopen jaar was een jaar met ups en downs. Positief is dat corona niet meer ons leven beheerst en dat voor de meeste mensen het normale leven weer terug is. Negatief is natuurlijk de oorlog in Oekraïne. Wij hebben daar ook last van met stijgende (energie) prijzen maar in de Oekraïne lijden de dappere mensen daar uiteraard het meest onder .

In 2022 hebben de vrijwilligers veel activiteiten georganiseerd en deze keer konden ze gelukkig allemaal doorgaan. We zijn als afdeling weer druk bezig met het activiteiten programma voor ons jubileumjaar 2023. Inderdaad, in 2023 bestaan we als afdeling 75 jaar. De afdeling is in 1948 opgericht door een aantal mensen die actief waren in de herbeplanting commissie van Walcheren.

Er zullen  komend jaar dan ook diverse activiteiten in het teken staan van dit jubileum. Het hoogtepunt moet een ledenmiddag  in augustus worden. Er is een jubileum commissie die al druk bezig is met het organiseren van deze middag. De commissie bestaat uit Astrid van der Poel, Wendela van Dijken, Sietske van Liere en Liesbeth Hamelink.

Afgelopen jaar zijn er ook diverse wijzigingen geweest in bestuur en commissie. Heidie Menheere was secretaris, maar werd voor D66 met voorkeurstemmen in de gemeenteraad van Middelburg gekozen. Voor haar was het niet mogelijk beide functies te combineren. Gelukkig hebben we Ineke IJzerman bereid gevonden het secretariaat over te nemen. Ineke was eerder al bestuurslid speciaal belast met de groenworkshops.

Het afgelopen jaar hebben Willy de Nooijer en Agnes Tange te kennen gegeven te stoppen als Floralia commissieleden. Gelukkig zijn er vier nieuwe Floralia commissieleden namelijk Dees Weemaes, Clementine van Opstal, Janneke van den Bosch en Els van der Meer. Ze hebben tijdens een gezellige middag, waar we afscheid hebben genomen van Willy en Agnes, kennisgemaakt met de Floralia vrijwilligers. We wensen hen veel succes.

Jacqueline Hamelink, in het verleden secretaris geweest van ons bestuur, gaat Margreet Roelse bijstaan met de groenworkshops. Fijn, weer een enthousiast commissielid erbij.

Volgend jaar neemt Dolf de Nooijer afscheid als penningmeester. Er is al een nieuwe kandidaat penningmeester,  Jan Weststrate. Hij heeft een oriënterend gesprek gehad met de huidige penningmeester, Dolf de Nooijer, en informatie ontvangen. Ook heeft hij al een bestuursvergadering meegemaakt en zal voorgedragen worden bij de komende ALV.

Kortom, de afdeling Walcheren bruist nog steeds. Wilt u ook wat doen voor de vereniging, neem dan contact op met een van de bestuursleden. Er zijn altijd wel mogelijkheden om een steentje bij te dragen. Zie ook onze oproep voor de promotie en ledenwerfcommissie.

Namens het bestuur van Groei&Bloei afdeling Walcheren wens ik u heel fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2023,

Christien van den Bosch

Lezing 17 januari 2023; 14.00 -16.00 uur Zandput Serooskerke

Lezing op dinsdagmiddag 17 januari 2023 over “Bijzondere planten door het jaar heen” door de heer Gerrie Veenstra www.debotterhutte.nl

U leest het goed we houden deze eerste lezing van 14.00 – 16.00 uur er is een gratis verloting en er zijn planten te koop die de spreker meeneemt.
Zoals gewoonlijk in De Zandput in Serooskerke, Zandput 5.

Aan de hand van een powerpointpresentatie vertelt Gerrie Veenstra over bijzondere planten. Speciale planten die je doorgaans niet vaak zult vinden in de tuincentra. De eigenaar van kwekerij & sfeertuin De Botterhutte deelt kennis uit zijn jarenlange eigen ervaring.
Wilt u meer weten en horen? Klik hier voor een filmpje. (YouTube, dus even een korte reclame vooraf...)
Martine van der Meule, commissie lezingen

Snertwandeling 3 of 4 maart 2023 Burgh-Haamstede

Kom mee struinen door de Zeepeduinen met een gids en geniet na afloop van een welverdiende kop snert!
Data: vrijdag 3 maart en zaterdag 4 maart
Kosten: leden € 17,50, niet-leden € 24,00.
Locatie: Startpunt Pension Even Buiten, Zandstraat 9, 4338 LM Burgh-Haamstede.
9.30u-10.00u: Welkom met een kop koffie/ thee bij Pension Even Buiten. 10.00u-12.00u: Met een gids van Natuurmonumenten  struinen door de Zeepeduinen.
We lopen door het afwisselende duinlandschap ’t Zeepe met duinvalleien, stuivende duinen en  langs zoetwaterduinmeertjes met zijn vele watervogels. 
12.00u-13.00u:  Weer terug bij Pension Even Buiten waar een lekkere kop erwtensoep met roggebrood/brood en Zeeuws spek voor ons klaar staat, incl. koffie of thee; ook vegetarisch mogelijk.
Er is gekozen voor 2 ochtenden, per dagdeel maximaal 20 personen. Geef op het aanmeldingsformulier duidelijk aan voor  welke dag je kiest (of geen voorkeur).
We hopen dat vele leden en niet-leden komen mee-struinen. Een goede afsluiting van de winter en een fris begin van de lente!
Aanmelden: uiterlijk 15 februari, klik hier voor meer informatie en om u aan te melden. 
Sietske van Liere, Reiscommissie

Reis naar Schotland 10 t/m 15 juni 2023

We zijn 3 jaar niet naar het buitenland geweest vanwege covid, maar nu gaan we het toch weer proberen.
Schotland staat al lang op het verlangreisje van onze afdeling en nu is het zover!
In samenwerking met Garden Tours hebben we een mooi programma samengesteld: Een 6- daagse tuinreis van 10 t/m 15 juni 2023.

We gaan kastelen, prachtige privé tuinen, de Botanische Tuin van Edinburgh, Jupiter Artland en een Seabird Centre met rondvaart naar Bass Rock bezoeken. Natuurlijk krijgen we ook een pub lunch aangeboden.
We varen met de DFSD Seaways (ferry) van IJmuiden naar Newcastle met overnachting, diner en ontbijt. We logeren in het Tontine Hotel in Peebles.

Het volledige programma en het inschrijfformulier staan inmiddels op de website. Aanmelden voor 1 maart 2023 en alleen via het officiële inschrijfformulier bij het artikel op de website; klikt u hier.

Het wordt geen goedkope reis vanwege de nachtboot en de prijsstijgingen. Voor leden € 1010,-- en niet-leden € 1040,--. Niet te vergeten: voor Engeland en Schotland is een paspoort nodig! En als je paspoort verlopen is kom je Engeland niet in…..
We hopen dat de prijs u niet zal afschrikken en dat we voldoende deelnemers hebben om de reis door te laten gaan.

Sietske van Liere en Liesbeth Hamelink, reiscommissie

Nieuwe Floralia commissie

Het Floraliaproject gaat dit jaar weer van start. (Klik hier voor meer informatie).
Het Floralia project is een educatief en praktisch project voor basisschool leerlingen op Walcheren. Alle leerlingen krijgen een Pelargonium plant die ze tot bloei moeten brengen.
Ze leren zo in de praktijk met hulp van de Groei en Bloei vrijwilligers, wat een plant nodig heeft om te groeien en te bloeien. Sommige leerlingen ervaren dat het fijn kan zijn om met planten te werken.
Ook willen we ze leren dat planten voor ons van levensbelang zijn en meer in hun mars hebben dan je zou denken. Planten kunnen communiceren, samenwerken, handelen, bedriegen en moorden.

De coördinatie van het Floralia project is een hele klus.
Willy de Nooijer en Agnes Tange hebben het jaren gedaan en willen het nu aan anderen overdragen. Na een oproep in de Nieuwsflits is er een nieuwe commissie samengesteld.
Dees Weemaes, Janneke van den Bosch, Clementine van Opstal en Els van der Meer gaan het project  coördineren. Willy en Dolf de Nooijer hebben ons uitgebreid geïnformeerd over alle relevante zaken en vele documenten met ons gedeeld. Zo kunnen we een goede start maken.

Vrijwilligers Floraliaproject gevraagd

De uitvoering van het Floraliaproject op de basisscholen is alleen mogelijk met de hulp van vrijwilligers. Er zijn elk jaar ongeveer 16 scholen op Walcheren die zich voor het project aanmelden. De vrijwilligers gaan naar een school voor de praktische uitvoering van het project in de klas. Er zijn al veel vrijwilligers jarenlang actief in het project. Natuurlijk kunnen we meer hulp gebruiken. Meer vrijwilligers betekent dat we meer scholen kunnen bezoeken.
Het liefst werken we ook in tweetallen. Je hebt steun aan elkaar en als je een bepaalde datum niet kunt dan kan de activiteit toch doorgaan.

Het project kost je 3 dagdelen per jaar. Het start in de laatste week van maart 2023. Samen met de leerlingen worden de planten op school opgepot.
Na de meivakantie is er een tweede bezoek om te bespreken hoe het met de planten gaat.
Het derde bezoek in juni is de afsluiting van het project. Alle leerlingen mogen hun plant mee naar huis nemen en ze krijgen een getuigschrift.

Vind je het leuk om met kinderen bezig te zijn en je liefde voor planten te delen? Meld je dan aan als vrijwilliger bij Dees Weemaes. deesweemaes@gmail.com
tel. 0629196579

We hopen met elkaar op een succesvol project.
Namens de Floralia commissie, Els van der Meer

Terugblik op vrijwilligersbijeenkomst Floraliaproject 17 november

Afgelopen jaren hebben Willy de Nooijer en Agnes Tange om de 2 jaar meestal een vrijwilligers bijeenkomst georganiseerd, waarbij dan alle Floraliavrijwilligers uitgenodigd waren voor een gezellige middag met hapjes en drankjes. Deze bijeenkomsten werden altijd in de tuin bij Willy gehouden na de afsluiting van het project op de scholen. Willy en Agnes zijn gestopt als commissielid Floraliaproject en tijdens de ALV van begin van het jaar is officieel afscheid genomen van hen.
Willy had te kennen gegeven dat ze graag nog middels een aparte vrijwilligersbijeenkomst afscheid wilde nemen van alle huidige vrijwilligers. Vanuit het bestuur is besloten om deze bijeenkomst te organiseren nadat de definitieve toekomst van het FLORALIA project bekend was. De bijeenkomst vond plaats op 17 november in de Orangerie van Clementine Opstal. Deze bijeenkomst is gelijk benut als kennismakingsbijeenkomst voor de nieuwe commissieleden van het Floraliaproject.

Het was een hele gezellige bijeenkomst op een prima locatie. Agnes en Willy werden door onze voorzitter Christien nog even in het zonnetje gezet middels een toespraak en kregen nog een cadeaubon overhandigd als dank voor hun inzet de afgelopen vele jaren (Willy 40 jaar en Agnes 10 jaar). De nieuwe commissieleden stelden zich voor aan de aanwezigen en de vrijwilligers konden persoonlijk nader kennismaken met de nieuwe commissieleden.
Aan eind van de bijeenkomst was er voor alle vrijwilligers van het Floraliaproject nog een presentje: zakjes met de Groei&Bloei 150 jaar Jubileum tulpen met nog een kaart met een persoonlijk woordje van Willy en Agnes.Voor meer informatie en foto's klikt u hier.

Het was zeer geslaagde en gezellige bijeenkomst en we wensen de nieuwe Floraliacommissie veel succes.
Dolf de Nooijer, Portefeuillehouder Floraliaproject

Aanmelden voor Open Tuinen 2023

U kunt zich weer aanmelden voor deelname aan de Open Tuinen dagen van uw afdeling Groei en Bloei Walcheren.  Zoals gebruikelijk, wordt deze weer  gehouden in het 3e weekend van juni. Dit is tevens het laatste weekend  van de Nationale Tuinweek 2023. Het gaat om vrijdag 16, zaterdag 17 en/of zondag 18 juni. Openstelling van uw tuin van 10.00-17.00 uur (geen avond openstelling). Het kan zijn dat u maar 1 dag open wilt zijn. In dat geval graag op zaterdag

Omdat Groei & Bloei afd. Walcheren dit jaar 75 jaar bestaat, willen wij aan het Open Tuinen weekend een feestelijk tintje geven. Wij denken hierbij aan het exposeren van kunst (liefst tuin-gerelateerd), keramiek of andere kunstuitingen. Ook het ten gehore (laten) brengen van muziek, zang o.i.d. zou erg leuk zijn. Misschien dat in de grotere tuinen een koor kan optreden. Maar misschien leven er nog veel meer ideeën bij de tuineigenaren. Graag zouden wij de mogelijkheden van jullie horen. Het thema voor 2023 is: Groei & Bloei Walcheren, al 75 jaar jong !

Uw tuin hoeft echt niet persé groot te zijn, of helemaal spik en span. Ook tuinen, die bijv. nog in aanleg zijn, zijn interessant om te bekijken en kunnen bezoekers inspireren. 

De toegang voor de Groei en Bloei tuinen tijdens de Open Tuinen dagen is, in verband met de promotie voor Groei en Bloei, zowel voor leden als niet-leden gratis. Er kunnen planten, stekken en ervaringen worden uitgewisseld, u kunt als u dat wilt (laten) exposeren in uw tuin, muziek ten gehore (laten) brengen,  brocante verkopen, koffie / thee aanbieden  etc. Zie ook hierboven.

Als u wilt meedoen mail dan uw naam, adres en telefoonnummer naar Lieneke Hubrechsen. Vermeld u dan ook of u naast de zaterdag, op vrijdag en/of zondag open wilt zijn. Op deze manier kunnen we in de flyer aangeven dat alle tuinen op zaterdag open zijn en welke tuinen er op vrijdag en/of zondag NIET open zijn. Een korte omschrijving van uw tuin maakt het voor ons gemakkelijk om dit op te nemen in de Open Tuinen flyer en op de website van Groei & Bloei (deze mag u ook aanleveren na uw aanmelding). Als u wat foto’s van uw tuin wilt aanleveren voor de website, zou dat helemaal geweldig zijn.

Graag alle gevraagde gegevens met een korte omschrijving van uw tuin en de eventuele extra activiteiten vóór 1 maart a.s. naar: rodenburg51@gmail.com. Wilt u ook aangeven of er toiletmogelijkheid is. Wij vermelden dat dan in de flyer.

Lieneke Hubrechsen, Coördinator Plantenruilbeurs en Open Tuinen

Oproep commissieleden voor promotie en ledenwerving Groei&Bloei

Dolf de Nooijer gaat per maart 2023 (ALV) ook stoppen met zijn activiteiten betreffende de Ledenwerving en Promotie. 
We zijn dan ook op zoek naar één en liefst twee personen of meer die deze activiteiten van Dolf voor onze afdeling willen overnemen c.q. voortzetten.

Ledenwerving en promotie voor de afdeling is belangrijk om het ledenbestand op peil te houden.
In de jaren voor corona is het ledental dankzij actieve promotie onder leiding van Dolf flink gestegen, maar helaas ook weer afgenomen t.g.v. de omstandigheden van de laatste 3 jaar.

  1. LEDENWERVING.
    Vanuit het landelijke G&B bureau worden zes keer per jaar ledenwerfacties beschikbaar gesteld voor de afdelingen. Hiermee kunnen door de afdelingen nieuwe leden geworven worden, waarbij de afdeling voor ieder nieuw lid 2 vouchers krijgt t.w.v. €14,-. Voor iedere ledenwerfactie worden door het landelijk bureau aanmeldingsformulieren, posterteksten, poster en informatie gemaakt en beschikbaar gesteld. Deze informatie is digitaal opvraagbaar en als papieren versie te bestellen. Bij iedere ledenwerfactie van de afdeling krijgt het nieuwe lid het laatste G&B tijdschrift en een welkomstcadeau gratis en krijgt tevens korting op de oorspronkelijke contributieprijs. Het innen van de contributie wordt door het landelijke G&B bureau gedaan.
  2. PROMOTIE.
    Promotiemateriaal in de vorm van flyers op landelijk dan wel afdelingsniveau is aanwezig. Extra promotiematerialen, zoals tijdschriften, pennen, bloknootjes, G&B tassen e.d. zijn bij het landelijk bureau of de webshop (Novitaplus) te bestellen. Ook zijn extra Jaarprogrammaboekjes voor inkijkexemplaren beschikbaar en wordt er een activiteitenkalender bijgehouden. De promotiematerialen van de afdeling zelf, b.v. van activiteiten en de afdelingsvoordelen van lidmaatschap, dienen zelf bijgehouden te worden. Er is een G&B partytent beschikbaar voor buitenlocaties en een tweetal rol banners die overal te gebruiken zijn.

De taken t.b.v. Ledenwerving en Promotie zijn op dit moment.
Het is uiteraard mogelijk om taken anders uit te voeren naar inzicht van het commissielid en in overleg met het bestuur. De taken zijn zeer divers en kunnen indien gewenst eenvoudig verdeeld worden over een meerdere personen. Er zit een overlap tussen ledenwerving, promotie en ledenadministratie.  Samenwerking tussen de commissieleden is dan ook belangrijk.

LEDENWERVING:

  • Aanvragen digitale bestanden ledenwerfactie en indien gewenst ledenwerfactie zelf bestellen eventueel incl. showmodel welkomstcadeau.
  • Omzetten digitale landelijke ledenwerfactie voor eigen afdeling en deze vermenigvuldigen.
  • Informatie ledenwerfactie omzetten t.b.v. plaatsing op website en nieuwsbrief.
  • Verzamelen van de nieuw aangemelde leden via de afdeling of via de promotiekraam. Deze  aanmeldingsformulieren worden dan door de ledenadministratie van de afdeling verwerkt.
  • Voorstellen doen en uitvoeren van nieuwe ideeën om leden te werven.
  • Indien mogelijk aanwezig zijn bij activiteiten van de afdeling met informatie voor het werven van nieuwe leden.
  • Het promoten van de ledenwerfacties, het lidmaatschap en de voordelen ervan.
  • Indien mogelijk deelnemen aan inrichten en bemensing van promotiekramen op locaties (tuincentra, Open Tuinen en dergelijke).
  • Informatie betreffende ledenwerfacties verstrekken aan alle bestuurs- en commissieleden.

PROMOTIE:

  • Het aanvragen c.q. bestellen, beheren en maken van promotie materialen en -middelen.
  • Plannen, coördineren en inrichten van de promotiekraam.
  • Contacten onderhouden met onze adverteerders betreffende mogelijkheden voor promotie momenten en vervolgens de promotielocaties en momenten bepalen.
  • Het werven en coördineren van vrijwilligers voor promotiekraam. Het gaat om maximaal 5 keer een promotiekraam per jaar.
  • Inkoop, verkoop en beheer van tuinhandschoenen en andere artikelen.
  • Het enthousiast kunnen vertellen en promoten van G&B algemeen en specifiek over de afdeling aan geïnteresseerde bezoekers van de promotiestand.
  • Intekenlijsten maken voor aanmelden van Digitale nieuwsbrief en de nieuwe aanmeldingen doorgeven aan de beheerder van de mailinglijst.
  • Intekenlijsten maken voor gegadigden die welkomstcadeaus voor nieuwe leden met korting willen bestellen, incl. stukje voor nieuwsbrief maken en verstrekken aan webmaster.

Heeft u belangstelling voor één of meerdere van bovenvermelde taken meldt u dan aan bij Dolf de Nooijer (ganooijer@zeelandnet.nl) of bij Christien van den Bosch (chrvdbosch@zeelandnet.nl).
Heeft u nog vragen over de verschillende taken stel deze dan aan Dolf de Nooijer.

Welkom nieuwe leden

In de nieuwsbrief oktober zijn de nieuwe leden, die in de periode daarvoor lid geworden waren, welkom geheten. In de afgelopen periode van 12 oktober t/m heden (14 december)  zijn er 2 nieuwe leden bijgekomen. De nieuwe leden zijn welkom geheten middels een persoonlijke welkomstmail met brief en enige informatie en een welkomsttasje van onze afdeling.
De nieuwe leden komen uit Vlissingen en Zoutelande. In 2022 hebben zich in totaal 32 nieuwe leden aangemeld voor onze afdeling.

Lid zijn van Groei&Bloei afd. Walcheren en lid worden via onze afdeling heeft nog steeds vele voordelen en gelden hoogstwaarschijnlijk ook voor 2023 zoals het er nu naar uit ziet. Bijv:

  • bij deelname aan activiteiten ledenkorting op kostenprijs,
  • gratis toegang lezingen,
  • ledenkorting bij een paar tuincentra,
  • gratis groenadvies bij de Groenadviesdienst van G&B landelijk,
  • landelijke kortingsgids met kortingsbonnen,
  • lid worden via afdeling is gratis welkomstcadeau + korting op abonnementsprijs,
  • nieuwe leden kunnen direct voor ledenprijs deelnemen aan afdelingsactiviteiten.
  • nieuwe leden krijgen handige G&B welkomsttas van de afdeling met extra tijdschriften, informatie en dergelijke.

Dolf de Nooijer, Penningmeester, PR en ledenwerving/-administratie en portefeuillehouder Floraliaproject

Terugblik herfsttaart

Was het een herfstige kersttaart of een kerstige herfsttaart? Dat houden we in het midden, het was in ieder geval weer een enorm gezellige workshop bij Kesteloo. We hebben gewerkt aan de hand van een voorbeeld gemaakt door Zoë, maar alle deelnemers gaven er eigen draai aan. We hebben geleerd hoe we een bloementaart kunnen maken en ook hoe je rekening houdt met een goede vlakverdeling. Voor meer informatie hierover klikt u op het artikel. 
Margreet Roelse, groenworkshops

Terugblik kerstworkshop

Een heel recente terugblik van de kerstworkshop van afgelopen zaterdag. In een sfeervol atelier in een even sfeervolle omgeving hebben we gewerkt aan verschillende werkstukken: de traditionele kerstkrans op een strokrans, een kerstkrans op een ring, een scandinavische kerstfestoen en een kerststerretje. Er was enorm veel keuze uit diverse materialen, natuurlijke materialen, droogbloemen, kerstattributen, gekleurde pluimen, te veel om op te noemen. We hebben niet gewerkt aan de hand van een voorbeeld, maar met behulp van Ilse van Es ieder een eigen creatie gemaakt. Voor meer foto's en een uitgebreider artikel klikt u hier:
Margreet Roelse, groenworkshops

Meer terugblikken

Voor terugblikken van de TUINONTWERPCURSUS en SNOEICURSUS  klikt u hier.

Website en informatie

Klik altijd op de Home page voor recente informatie (wordt geregeld bijgewerkt). Bezoek onze Facebookpagina (of instagram) om foto's te bekijken en te plaatsen. Bij vragen over de nieuwsbrief of website even een berichtje naar: jacobs@zeelandnet.nl. Heeft u vragen over inhoudelijke zaken dan kunt u mailen naar: chrvdbosch@zeelandnet.nl of naar: ganooijer@zeelandnet.nl. Foto's en informatie voor de website kunt u sturen naar de redactie: Margreet Roelse: margreetroelse@gmail.com of Herma Angel: jacobs@zeelandnet.nl.