bekijk online
G&B Nieuwsbrief 23 juni 2022

Korenschoof Binden 13 juli

Voor veel mensen de favoriete activiteit van het jaar, het Korenschoof Binden, is gepland op woensdagavond 13 juli a.s. en zal plaatsvinden in de pluktuin van de fam. Visser, Hof Hazenberg. De workshop zal geleid worden door Fred Minnaar. Voorafgaand aan het plukken laat hij zien hoe een boeket gemaakt wordt met de "korenschoof" techniek. En na het plukken van een weelderig boeket helpt hij iedereen met het maken van kleurrijke creaties. Tijdens de workshop is er voor iedereen een kopje thee of koffie met een koekje. Voor meer informatie klikt u hier:
Datum    :    woensdagavond 13 juli 2022
Aanvang:     19.00 uur
Locatie  :      Hof Hazenberg, Prelaatweg 81, 4363 ND  Aagtekerke
Prijzen  :       Ledenprijs € 8,50 en niet-ledenprijs € 10,50
Aanmelden vóór 6 juli 2022 door hier te klikken voor het aanmeldformulier

Excursie Wijngaard Westerhoeve met proeverij 24 september

Op zaterdag 24 september organiseert de reiscommissie een rondleiding en wijnproeverij op Wijngaard Westerhoeve, Westhovenseweg 4  in Oostkapelle, vlakbij kasteel Westhove.
Eerst krijgen wij een rondleiding door de wijngaard met uitleg  over het bedrijf en teelt. Daarna gaan we 2 verschillende wijnen proeven (met een broodje erbij). U kunt ook wijn kopen op het bedrijf.
Wilt u meedoen? Per groep max. 15 personen, bij meer aanmeldingen een tweede groep. Kosten: leden € 13,00, niet-leden: € 18,50.
Het exacte tijdstip van de rondleiding wordt nog bekend gemaakt, afhankelijk van aantal aanmeldingen en 1 of 2 groepen. Aanmelden voor 6 augustus. Klik hier voor meer informatie en om u aan te melden.
Lien Osté.

Uitslag border-ontwerpwedstrijd

Winnaar in categorie B (border/beplantingsplan 2 tot ca 5 m2):  Olga Franse-Lampe - winnaar van een plantencheque t.w.v. € 100,- . Gefeliciteerd, Olga!
Verder krijgen de drie winnaars: een gratis jaarabonnement op Groei & Bloei, twee vrijkaarten voor de Floriade, het geldbedrag om planten voor de border te kopen.
De andere twee winnaars zijn van de afdeling Spijkenisse-Hoogvliet.
Hieronder het ontwerp door en de uitvoering van de border van Olga.

Blog nummer 7

Van onze vaste blogschrijver Joshua hebben we alweer blog nummer 7 ontvangen. Het onderwerp van deze blog gaat over verwachtingen, over creeëren, over "in control" zijn. En dat allemaal natuurlijk met betrekking tot jawel tuinieren! Waarom willen we nou juist een hortensia op een droge plaats in de tuin planten en waartoe leidt dit alles willen regisseren wat groeit en bloeit? Lees vooral verder in het artikel op de website, klikt u hier:

Open Tuinen en andere afdelingen

Afdeling Roosendaal organiseert een tuintour op 3 juli in de gemeente Zundert. Klik hier voor meer informatie.

Afdeling Goes meldt een informatie avond over klimaattuinen en Groene Daken op 28 juni; vooraf aanmelden. Klik hier voor de nieuwsbrief van Goes.

Zeeuwse tuin 2-daagse op 24 en 25 juni  van 10.00-17.00 uur. Klk hier voor meer informatie.

De workshop hanging basket van zaterdag 14 mei was echt een succes. Het was mooi weer en we hebben gewerkt aan lange tafels buiten op het terrein van Kesteloo. Onder leiding van Zoë den Boer hebben alle deelneemsters gewerkt aan een goed gevulde, fleurige hanging basket. Iedereen kan trots zijn op het resultaat. Voor meer informatie en meer foto's klikt u hier:

De groenworkshop High Tea met bloemschikken van donderdag 2 juni is zeker geslaagd te noemen. Onder het genot van o.a. deze heerlijke taart (zie foto) werd er gewerkt aan een bijzondere bloemschikking (zie foto). Dit alles onder de inspirerende en immer creatieve leiding van Patty van Keulen. In het najaar is er weer een groenworkshop van Patty, dus houd vooral de nieuwsbrieven in de gaten.

Meer terugblikken

Er volgen binnenkort nog meer terugblikken; o.m.
de Open Tuinen en de excursie Stoeptuintjes Middelburg.

Groenvragen en andere zaken

Ben je lid van Groei & Bloei, dan kun je je groenvragen stellen aan de Groenadviesdienst. Wiert Nieuman, oud-hortulanus van de Botanische Tuinen in Utrecht en auteur van vele tuinboeken, helpt je graag! De spelregels: Vul het formulier in en beperk je tot één onderwerp per mail. Klik hier.

Een informatie avond over Boerderijtuinen, toen en nu. Ook  onze lezers zijn uitgenodigd om op 1 juli deel te nemen aan deze leuke en informatieve avond. Aanmelden voor 24 juni (dus even bellen is verstandig). Klik hier voor meer informatie (flyer pdf-bestand).

Ter informatie: geïnteresseerd in een bezoek aan de beeldentuin van Hugo Voeten in Geel (BE)? Klik hier voor meer informatie.

Voor degenen die meegaan met de fietstocht in Zeeuws-Vlaanderen op 22 juli: heel veel fiets- en tuinplezier!

Ledenwerfactie zomer 2022

Meer informatie in het artikel op de website, klik hier.

Website en informatie

Klik altijd op de Home page voor recente informatie (wordt geregeld bijgewerkt).
Bezoek onze Facebookpagina (of instagram) om foto's te bekijken en te plaatsen.
Bij vragen over de nieuwsbrief of website even een berichtje naar: jacobs@zeelandnet.nl.
Heeft u vragen over inhoudelijke zaken dan kunt u mailen naar: chrvdbosch@zeelandnet.nl of naar: ganooijer@zeelandnet.nl.
Foto's en informatie voor de website kunt u sturen naar de redactie:
Margreet Roelse: margreetroelse@gmail.com of Herma Angel: jacobs@zeelandnet.nl.