bekijk online
G&B Nieuwsflits 6 januari 2024

Middaglezing schaduwplanten 16 januari 2024

Op 16 januari van 14:00-16:00 uur in De Zandput in Serooskerke. Zoals gebruikelijk gratis voor leden; niet-leden betalen € 5,-. Voor lezingen hoeft u zich niet aan te melden.
Na de zeer interessante lezing van Gerrie Veenstra vorig jaar heeft de commissie lezingen hem weer uitgenodigd. Zijn passie is de Hosta, maar uiteraard komen ook andere schaduwplanten voorbij. Hij gaat tevens tips geven hoe je dit vaak saaie stukje tuin om kan toveren tot een groene oase met soms een wat mystieke uitstraling.
Hij zal planten meenemen voor de verkoop en de verloting. Maar het is ook mogelijk om planten te bestellen die je dan in de De Zandput kunt ophalen. Voor bestellingen gaat u naar zijn website (in het artikel op de website staat hoe dat gaat). Op dit moment zijn meer dan 4200 verschillende vaste planten beschikbaar. Zo’n reservering is aan te raden vanwege het grote assortiment en omdat niet alle planten op het afhaaladres staan, maar verzameld moeten worden.
Let op: planten reserveren vóór 10 januari (indien gewenst). Als je planten bestelt en ophaalt in Serooskerke neem dan wel een krat of doos mee voor het vervoeren van de planten. Meer informatie in het artikel op de website; klikt u hier.

Groenworkshop droogbloemenwolk of droogbloemenstolp bij Ilse van Es 3 februari 2024

Helemaal van nu! We maken een bloemenwolk van gedroogde siergrassen en droogbloemenjuweeltjes. Hang ’m aan het plafond: in de hal of een nu nog saaie hoek, boven je eettafel of bed. Liever aan de muur? Dat kan natuurlijk ook… Ze blijven Eindeloos mooi! De droogbloemenwolk die we gaan maken is ongeveer 60cm groot. En iedereen kan hem naar zijn eigen smaak maken. Het kleurenpallet van de juweeltjes is reuze.
Wilt u liever een droogbloemenstolp maken, dat kan natuurlijk ook. Ook dit werkstuk is een echte eyecatcher en blijft zelfs maandenlang goed. Er is volop keuze aan kleuren en soorten droogbloemen. Met de tips van Ilse gaat het zeker lukken.
Opgeven graag vóór zaterdag 20 januari, dit in verband met het bestellen van de stolp. Klikt u hier voor het aanmeldformulier.

Datum:       3 februari 2024
Tijd:           10.00 - 12.00 uur
Prijzen:       Droogbloemenstolp:  Leden: € 31,00 en Niet-leden € 35,00.
                  Droogbloemenwolk:   Leden € 45,95 en Niet-leden € 49,95
Locatie:       Atelier Ilse van Es aan de Rijkebuurtweg 3, 4354 SE  te Vrouwenpolder
Margreet Roelse, coördinatie groenworkshops

Lezing Peter Geene: libellen en vlinders in Zeeland 13 februari

Avondlezing: Wat vliegt er in onze tuin door Peter Geene op 13 februari in de Zandput in Serooskerke van 19.30-22.00 uur. Leden, gratis, niet leden betalen € 5,-.
Peter Geene heeft tijdens de Leden voor leden middag in 2023 een zeer enthousiaste rondleiding gegeven over het landgoed het Vierendeel. Ook is hij al jaren actief binnen de Libelle- en Vlinderwerkgroep Zeeland. Hij is tevens een van de intiatiefnemers van de Vlinderidylle in Veere bij het Bastion. Daarom leek het ons een goed idee om hem uit te nodigen voor een lezing over enkele  bezoekers in onze tuinen: De vlinders en libellen. Een leuk voorproefje over de vlinderidylle: www.omroepzeeland.nl/nieuws/12667951/het-icarusblauwtje-is-al-gesignaleerd-in-de-veerse-vlinderidylle.
U kunt tijdens de lezing altijd vragen stellen. In het artikel op de website staat  wat Peter Geene zelf over deze lezing zegt. Klikt u hier.

Preview activiteiten reiscommissie 2024

De reiscommissie is alweer druk plannen aan het maken voor het komend jaar.
Wat kunt u verwachten:

• 24 februari: Snertwandeling bij de Eendenkooi Slikkebosch Oostkapelle
  • Eind mei: Fietstocht langs tuinen op Walcheren
  • 8 juni: Busreis naar Appeltern Plantenfestijn waarin G&B landelijk participeert
  • 29-8 t/m 1-9: Meerdaagsereis naar Berkshire/ Hampshire in Engeland
  • 11 september:  dagreis naar Soest en omgeving

Houd de nieuwsbrief en ’t Groentje in de gaten voor verdere informatie!
De reiscommissie: Judith, Lien, Liesbeth en Sietske

Snertwandeling Oostkapelle 24 februari

Op 24 februari 2024 houden we onze jaarlijkse “snertwandeling”. Dit keer gaan we naar de eendenkooi Slikkebosch in Oostkapelle. We krijgen hier een rondleiding van de Kooiker.
Slikkebosch is een verstild plekje in de Mantelingen van Walcheren. Er zijn stil staande watertjes waar koningsvarens, veenmos, aalscholvers, damherten en tal van roofvogels zich prima thuis voelen. En natuurlijk zijn er eenden.
Na de rondleiding gaan we naar Brasserie Boschhoek voor de erwtensoep met brood en een kop koffie of thee. Verdere consumpties zijn voor eigen rekening.
De excursie begint om 10 uur, rond 12 uur gaan we voor de soep naar Brasserie Boschhoek. Startpunt is op de parkeerplaats: Oostkapelle Strand, Duinweg 115, Oostkapelle.
De kosten voor de rondleiding en de soep zijn € 18,50 voor leden en € 24,90 voor niet-leden.
Liesbeth Hamelink en Judith Weijland van de reiscommissie.

Aanmelden voor 10 februari; klik hier voor het aanmeldformulier.

Informatie voor onze lezers

Peter Geene, die bij ons de lezing van 13 februari verzorgt, gaf ons de tip voor een lezing op 22 januari: "de imker vertelt". Bent u geïntersseeerd, lees dan verder in het artikel op onze website; klikt u hier.

De nieuwe ledenwerfactie staat nu op de website.

Website en informatie

Klik altijd op de Home page voor recente informatie (wordt geregeld bijgewerkt). Bezoek onze Facebookpagina (of instagram) om foto's te bekijken en te plaatsen. Bij vragen over de nieuwsbrief of website even een berichtje naar: jacobs@zeelandnet.nl. Heeft u vragen over inhoudelijke zaken dan kunt u mailen naar: chrvdbosch@zeelandnet.nl of naar info@walcheren.groei.nl. Foto's en informatie voor de website kunt u sturen naar de redactie: Margreet Roelse: margreetroelse@gmail.com of Herma Angel: jacobs@zeelandnet.nl.