G&B Nieuwsflits april 2023

Over ongeveer een week hopen we een nieuwsbrief uit te doen met veel informatie en wat terugblikken. In deze fltis vooral uw aandactht voor onderstaande onderwerpen.

Groei & Bloei Plantenruilbeurs 15 april

Op zaterdag 15 april houden we weer onze plantenruilbeurs bij Tuindersbedrijf Kesteloo, Middelburgsestraat 83A, 4371 ER  KOUDEKERKE.
De plantenruilbeurs is zowel voor leden als niet-leden gratis toegankelijk. Voor beginnend tuiniers en voor niet-leden kunnen de aangeboden planten, samen met een advies van ervaren tuiniers, een mooie start zijn van hun tuinhobby en leden vinden misschien juist die plant die ze al lang wilden hebben.
Aanleveren planten vanaf 10.00 uur; Start: stipt  11.00 uur; Einde: rond 11.45 uur.
Alle soorten planten, goed gewortelde stekken en kleine struiken zijn welkom, graag voorzien van een label met naam, soort en kleur.
Lieneke Hubrechsen, Coördinator Plantenruilbeurs en Open Tuinen

Thema-avond/Lezing over zelf telen van zaden verplaatst naar 25 april!

In afwijking van eerdere berichtgevingen in het Groentje en de nieuwsbrieven zal de thema-avond niet op 18 maar op 25 april plaats vinden en wel van 19.30 tot 22.00 uur in de Zandput in Serooskerke. Gratis toegang.
Velt Zeeuwse Eilanden organiseert samen met afdeling Walcheren van Groei & Bloei deze thema-avond. Inhoud lezing: kort kennis maken met het werk van Velt: mensen op weg helpen naar een ecologisch en duurzaam leven.
Het zelf telen van zaden staat deze avond centraal. Waar je op moet letten en hoe je zaden oogst. Ook is er gelegenheid om zaden te ruilen of aan te schaffen. Meer hierover in het artikel op de website; klikt u hier,

Groenworkshop Tulpen in de tuin zaterdag 29 april

In het najaar van 2022 heeft Ilse van Es zo'n 400 bollen aangeplant in de tuin achter haar atelier. Op het moment van deze workshop zal het één zee van kleuren zijn. Ook deze keer kunt u kiezen uit twee verschillende werkstukken: 1. een keukenhofboeket in de trant van "de Oude Meesters" en 2. een moderne takkenbundeling op een vaas of een schaal in bijzondere voorjaarstinten. Wat gaat het worden?!
Datum:          zaterdag 29 april
Aanvang:      10.30 uur
Prijzen:          Workshop 1: Ledenprijs € 45,00 of € 40,00 met eigen vaas; Niet-ledenprijs € 55,00 of € 50,00 met eigen vaas
                      Workshop 2: Ledenprijs € 35,00 of € 30,00 met eigen vaas. Niet-ledenprijs € 45,00 of € 40,00 met eigen vaas
Locatie:          Bloemenatelier Ilse van Es, Rijkebuurtweg 3, 4354 SE  Vrouwenpolder
Aanmelden:   Met het aanmeldformulier op de website, klikt u hier:

Lentewandeling Nieuw en St.Joosland 13 mei

Lentewandeling 13 mei; aanmelden voor 22 april; Kosten: leden € 9,50; niet-leden € 15,-
Een middagwandeling van anderhalf uur (5 km) onder leiding van  IVN- gids Johan Antheunisse rondom Nieuw -en Sint Joosland. Daarna een drankje en wat lekkers in theetuin ’t Lokkertje, Zaagmolendijk 14 4339 NG.
Meer informatie in het artikel op de website, waar u zch ook kunt aanmelden (voor 22 april) via het aanmeldformulier; klikt u hier.
Liesbeth Hamelink en Lien Osté, reiscommissie

Landelijke actie: Verkiezing Meest Waterbewuste Tuin

Doe mee met de wedstrijd 'Verkiezing van de meest Waterbewuste Tuin 2023'! Heb je in je afdeling een tuin die volgens jou in aanmerking komt voor deze eretitel, meld die tuin dan uiterlijk 15 mei 2023 aan bij nationaletuinweek@groei.nl. Iedere afdeling mag maximaal drie tuinen voordragen.
Stuur een korte beschrijving en een paar foto’s van de tuin(en) mee. Naast deze oproep aan de afdelingen vragen we ook alle 'waterbewuste tuinen' op de opentuinensite van Groei & Bloei, www.bezoekmijntuin.nl deel te nemen. Een deskundige jury zal aan de hand van een aantal criteria bepalen welke tuin de beste levende tuin is. Het thema van de Groei & Bloei Nationale Tuinweek 2023 is het ‘Groei & Bloei Tienpuntenplan: klimaatvriendelijk tuinieren’ waarbij het bewust omgaan met water een van de punten is.
Kijk voor meer info en criteria op de verkiezingspagina.

Klik altijd op de Home page voor recente informatie (wordt geregeld bijgewerkt). Bezoek onze Facebookpagina (of instagram) om foto's te bekijken en te plaatsen. Bij vragen over de nieuwsbrief of website even een berichtje naar: jacobs@zeelandnet.nl. Heeft u vragen over inhoudelijke zaken dan kunt u mailen naar: chrvdbosch@zeelandnet.nl of naar: ganooijer@zeelandnet.nl. Foto's en informatie voor de website kunt u sturen naar de redactie: Margreet Roelse: margreetroelse@gmail.com of Herma Angel: jacobs@zeelandnet.nl.