G&B Nieuwsflits mei 2023

• In deze flits vooral uw aandacht voor de lezing op dinsdagavond 9 mei in De Zandput in Serooskerke.
  • Er zijn ook een aantal activiteiten waarvoor u zich snel op moet geven; dus deze ter herinnering.
  • Later in mei komt er nog een nieuwsBRIEF uit met veel informatie.

Lezing inheemse wilde planten in de tuin 9 mei

Datum:      9 mei 2023; Tijd: 19:30-22:00 uur
Locatie:     De Zandput, Zandput 5, Serooskerke
toegang:    Leden gratis; niet-leden betalen € 5,-.

Deze lezing wordt gegeven door Leo Brand. Planten spelen in het leven van de mens een steeds grotere rol. Eeuwen geleden had men méér belangstelling voor het nut van wilde planten, denk hierbij b.v. aan het maken van medicijnen en het gebruik als voedsel, dan aan de schoonheid hiervan. Wilde planten zijn overal om ons heen te vinden. Of je nu door een natuurgebied wandelt, door een park loopt, met je auto langs kleurrijke wegbermen rijdt of gewoon zomaar ergens in een drukke stad aan het winkelen bent, wilde planten zijn er overal. Zelfs in je eigen tuin staan wilde planten.
Voor een ieder die graag meer van wilde planten wil weten is deze lezing een leuke aanzet. Er wordt gewezen op de verschillende groepen planten en de aanwezigen krijgen tevens tips voor het houden van bepaalde soorten in eigen tuin. Vooral de standplaats en grondsoort zijn hiervoor van groot belang. Kortom een interessante lezing voorzien van heel mooi fotomateriaal.
Martine van der Meule, lezingen

Fietstocht Zuid-Beveland 30 juni

Aanmelden voor 15 mei voor deze mooie fietstocht van 25 km. door Zuid-Beveland. We bezoeken de tuin van Louise v.d. Akker in Baarland en tuin "de Vink" in Nisse. Klikt u hier voor meer informatie en om u aan te melden.

Landelijke actie: Verkiezing Meest Waterbewuste Tuin

Doe mee met de wedstrijd 'Verkiezing van de meest Waterbewuste Tuin 2023'! Heb je in je afdeling een tuin die volgens jou in aanmerking komt voor deze eretitel, meld die tuin dan uiterlijk 15 mei 2023 aan bij nationaletuinweek@groei.nl. Iedere afdeling mag maximaal drie tuinen voordragen.
Stuur een korte beschrijving en een paar foto’s van de tuin(en) mee. Naast deze oproep aan de afdelingen vragen we ook alle 'waterbewuste tuinen' op de opentuinensite van Groei & Bloei, www.bezoekmijntuin.nl deel te nemen. Een deskundige jury zal aan de hand van een aantal criteria bepalen welke tuin de beste levende tuin is. Het thema van de Groei & Bloei Nationale Tuinweek 2023 is het ‘Groei & Bloei Tienpuntenplan: klimaatvriendelijk tuinieren’ waarbij het bewust omgaan met water een van de punten is.
Kijk voor meer info en criteria op de verkiezingspagina.

Oproepen functies PR en Ledenwerving

Klik hier voor informatie over de vacante functies van commissieleden PR en Ledenwerving

Oproep jubileumdag 26 augustus

Niet- voor- niets een Leden voor Leden dag!

Wij zoeken:

Houd de nieuwsbrieven in de gaten of neem contact op met iemand van de Jubileumcommissie: Astrid van der Poel, Wendela van Dijken, Liesbeth Hamelink en Sietske van Liere.

Vooruitblik Open Tuinen Dagen 16 t/m 18 juni

Op 16, 17 en 18 juni zijn er weer Open Tuinen Dagen van afdeling Walcheren. Er doen dit keer maar liefst 16 tuinen mee. De informatie op de website wordt binnenkort verwerkt.
In de nieuwsBRIEF van mei (na half mei) meer informatie!!

Vooruitblik Dagtocht naar West Vlaanderen 8 september

Onze zeer actieve reiscommissie heeft weer activiteiten samengesteld, waarvoor u zich kunt aanmelden. Naast de lentewandeling en fietstocht is dat:

Terugblik groenworkshop Tulpen in de tuin

Zaterdag 29 april  hebben we genoten van een bijzondere groenworkshop Tulpen in de Tuin bij Ilse van Es. Zij had in het najaar maar liefst 400 bijzondere tulpen en narcissenbollen in de tuin achter het atelier geplant. De werkstukken die we hebben gemaakt waren al even bijzonder. Voor een uitgebreider verslag klikt u hier: En hieronder alvast een impressie met foto's.

Ter informatie

Er zijn weer de tuindagen van Beervelde van 12 t/m 14 mei. Klikt u hier voor meer informatie.
Op 13 mei is de vijverplantendag bij Zeelandplant, Ravesteinweg 3 in Grijpskerke.
Op 13 mei is ook de plantjesmarkt op Speelhof Hoogerzael in Middelburg (van 10-16.00 uur).
Op 27 mei is er een Dolle Zaterdag bij Verstraten-Walhout (Veerseweg 124A in Middelburg) met een roofvogelshow, standhouders, acties en hapjes.

Ledenwerfactie voorjaar 2023

Lees meer over de voorjaarsledenwerfactie en om u op te geven. Klik hier.
Als niet- leden tijdens een activiteit lid worden, krijgen ze het verschil tussen leden- en niet-ledenprijs teruggestort op hun rekening.
Dus zij doen direct mee voor de ledenprijs en profiteren direct van het lidmaatschap.

Klik altijd op de Home page voor recente informatie (wordt geregeld bijgewerkt). Bezoek onze Facebookpagina (of instagram) om foto's te bekijken en te plaatsen. Bij vragen over de nieuwsbrief of website even een berichtje naar: jacobs@zeelandnet.nl. Heeft u vragen over inhoudelijke zaken dan kunt u mailen naar: chrvdbosch@zeelandnet.nl. Foto's en informatie voor de website kunt u sturen naar de redactie: Margreet Roelse: margreetroelse@gmail.com of Herma Angel: jacobs@zeelandnet.nl.