Floralia Project 2024

Het Floraliaproject gaat dit voorjaar weer van start. Het Floralia project is een educatief en praktisch project voor basisschoolleerlingen op Walcheren. Alle leerlingen krijgen een Pelargonium plant die ze tot bloei moeten brengen. Ze leren zo in de praktijk met hulp van de Groei en Bloei vrijwilligers, wat een plant nodig heeft om te groeien en te bloeien. Sommige leerlingen ervaren dat het fijn kan zijn om met planten te werken. Ook willen we ze leren dat planten voor ons van levensbelang zijn en meer in hun mars hebben dan je zou denken. Planten kunnen communiceren, samenwerken, handelen, bedriegen.
Dees Weemaes, Janneke van den Bosch en Els van der Meer coƶrdineren het project.

Dit jaar hebben al 13 scholen zich aangemeld voor het project. Dat zijn totaal 493 leerlingen. We starten dit jaar in week 12, van 18 tot 22 maart. De commissie heeft de meeste voorbereidingen al gedaan.  Op 18 maart zorgen ze dat al het plantmateriaal en de overige benodigdheden klaar staan.

De uitvoering van het Floraliaproject op de basisscholen is alleen mogelijk met de hulp van vrijwilligers. Die gaan driemaal naar een school voor de praktische uitvoering in de klas. In de startweek geven ze de leerlingen informatie over het project en potten ze samen met de leerlingen de plantjes op. Na de meivakantie is er een tweede bezoek om te bespreken hoe het met de planten gaat en wat de planten nodig hebben om te gaan bloeien. Het derde bezoek in juni is de afsluiting. Alle leerlingen krijgen een getuigschrift en mogen hun plant mee naar huis nemen. De vrijwilligers maken zelf met de school afspraken op welke data ze gedurende het project komen.

Vrijwilligers gezocht

Er zijn al veel vrijwilligers jarenlang actief in het project. Na verloop van tijd stoppen sommige vrijwilligers. Daarom hebben we elk jaar weer een aantal nieuwe vrijwilligers nodig. We werken het liefst met twee vrijwilligers per klas. Je hebt steun aan elkaar, vooral als je het voor het eerst doet en als je in een bepaalde periode niet kunt dan kan de activiteit toch doorgaan. Het project kost je drie dagdelen per jaar. Vind je het leuk om met kinderen bezig te zijn en je liefde voor planten te delen? Meld je dan aan als vrijwilliger bij Dees Weemaes, deesweemaes@gmail.com tel. 06-29196579.
Je doet er de kinderen een groot plezier mee. We hopen met elkaar weer op een succesvol project dit jaar.

Namens de Floralia commissie, Els van der Meer

Informatie voor (nieuwe) vrijwilligers

Presentatie

U kunt hier de laatste presentatie van het Floralia project bekijken.
Omdat het een Powerpoint presentatie is, moet u wel Powerpoint op uw computer hebben staan. Is dit niet het geval, dan heeft u een viewer nodig.
De presentatie (Pres.....ppt) ziet u (meestal) onderin het beeldscherm staan (net boven de taakbalk).
Handiger is het om met de rechtermuistoets op de tekst te klikken en te openen in nieuw tabblad.

Kinderen:

Link naar woordzoeker 1 2017