Verslag zaaiworkshop 11 maart 2023

Zaaiworkshop 11 maart 2023 op het Vierendeel door Jurjen van Opstal

Het was een volle bak, 17 deelnemers. Het zag er eerst niet naar uit dat de workshop door kon gaan maar gelukkig meldden zich op de valreep genoeg mensen aan die van alles wilden leren over zaaien.
Als je zaaien goed onder de knie hebt is het niet alleen leuk maar ook heel voordelig. Een plantje kost al gauw €3,- tot €4,- in de tuincentra terwijl je, als je het zelf doet, voor dit bedrag wel 50 plantjes hebt.
Jurjen van Opstal begon de workshop met uitleg over de verschillende soorten zaden en hoe deze te behandelen. Enkele tips uit de vele aanwijzingen:

• Tweejarigen: zaaien en als ze kiemen twee dagen in de koelkast zetten. De zaadjes denken dan dat het winter is en zullen eerder gaan bloeien.
  • Oliehoudende zaden (zoals Chinese pioen) : Dit zijn vaak grotere, harde zaden. Niet in water voorweken want met de olie in het zaad heeft dat geen effect. De zaden vijlen zodat het buitenste laagje er gedeeltelijk af is.
  • Wilde klaproos: wilde bloemen gaan ontkiemen op  losse grond. Dus grond waarin gerommeld is.
  • Violen: moeten in het donker ontkiemen

Jurjen besteedde ook aandacht aan het onderhouden/verbeteren van het gazon. Welke stappen moet je doen?
Mesten, 2x maaien, daarna pas verticuteren, het is dan warmer en de wortels kunnen zich dan beter herstellen. Graszaad verstrooien als het wat warmer is.
Kalk strooien in het najaar maar als je dat niet lukt dan in het vroege voorjaar met snelwerkende kalk. Denk niet dat het direct helpt, het kost een paar jaar om de zuurgraad omlaag te krijgen.

Daarna gingen we aan het werk. Alles was aanwezig: potjes, zaaigrond, zaadjes. Deelnemers hadden ook zelf zaadjes meegenomen en er werd druk geruild. Dit is ook de bedoeling dat we gaan doen op de leden voor leden dag op 26 augustus: een zadenruilbeurs.

Op 13 mei komen we weer bij elkaar om de resultaten aan elkaar te laten zien en te bespreken wat ging goed (en vooral waarom?) en wat ging minder goed en hoe zorg je ervoor dat het resultaat beter wordt.

Hierbij een paar foto’s van de resultaten na 3 weken.Zoals u kunt zien heeft Christien heeft al kiemblaadjes bij de Wilde Dagga, bij mij doen ze nog niets, te koud in mijn kasje denk ik. Mijn Venidium Fastuosum kiemt wel prachtig!

Wendela van Dijken, cursussen