Walcheren

Floralia Project 2019

Meer foto's staan in het foto album.

HIERONDER HET PROJECT VAN START TOT EIND

Ook in 2019 gaan we met vrijwilligers van onze afdeling, voor de 37e keer alweer, aan de slag met het Floraliaproject.
In 2018 kreeg het project enorm veel positieve aandacht in Zeeland van de pers met krantenartikelen en een filmpje. Ook het Hoofdbestuur van Groei & Bloei was hier blij verrast over.

Het is een project waarin kinderen van de groepen 4, 5 of 6 van de basisschool een klein pelargoniumplantje (in de volksmond geranium) krijgen en dit op school onder begeleiding van onze vrijwilligers verpotten in een grotere pot.
De planten blijven op school in de klas (behalve in de meivakantie) en de kinderen zorgen er voor. Zij krijgen een Pelargoniumboekje met informatie en kunnen daarin ook de ontwikkeling van hun plant bijhouden, zoals de lengte bij het begin en later en de datum dat ze de eerste bloemen zien en de kleur ervan.

Onze vrijwilligers vertellen de kinderen over de herkomst en soorten planten en bij een tweede en derde bezoek op school ook over bemesten, mogelijke ziektes, stekken en soorten pelargoniums. 
De vrijwilligers kunnen gebruik maken van een PowerPointpresentatie en vaak nemen ze ook een keer voorbeeldplanten mee. Dat kunnen pelargoniums zijn met geurende bladeren die ruiken naar pepermunt, appel, citroen of boenwas of planten met bijzondere bladeren of stengels.

Kinderen stellen vaak veel vragen, ze vinden het leuk om zelf voor een plant te zorgen en ze zijn vooral enthousiast als de planten gaan bloeien. Het is ook een leuk gezicht een klas vol bloeiende planten. Bij de start is het ook nog afwachten welke kleur de bloemen krijgen.
Ook vertellen de vrijwilligers de kinderen hoe ze kunnen stekken en ze nemen soms stekjes mee.

Dit jaar worden de kleine plantjes op 1 april 2019 geleverd door Tuindersbedrijf Kesteloo in Koudekerke.

De vrijwilligers gaan dus drie keren naar de school; eerst tussen 2 en 5 april voor het verpotten en daarna nog twee keren in overleg met de leerkracht, meestal na de meivakantie en een keer in juni om het getuigschrift uit te delen.
Op het moment van het schrijven van dit stukje, is nog niet bekend hoeveel scholen en kinderen er dit jaar gaan meedoen. De Floraliacommissie verwacht dat het ongeveer 16-20 scholen met 700-750 kinderen zullen zijn.

Nieuwe vrijwilligers zijn altijd welkom!

Zoals hierboven al te lezen is, gaat het voor vrijwilligers om 3 dagdelen inzet, waarbij eigenlijk alleen de week van 1-5 april vastligt voor het verpotten. De andere data zijn in overleg met de leerkracht in mei en juni af te spreken. Het is altijd fijn als er nieuwe vrijwilligers komen zodat alle scholen die zich opgeven ook mee kunnen doen.
We hebben een leuke groep vrijwilligers en je kunt alleen maar ook samen met iemand naar een school gaan. Dat is fijn want dan kun je elkaar aanvullen en het is vooral bij het eerste bezoek heel handig omdat dan alle plantjes verpot moeten worden.
Dus als je zin hebt om als vrijwilliger mee te doen  of als je eerst meer informatie wilt, neem dan zo snel mogelijk contact op met Willy de Nooijer tel. (0118) 634494 of willydenooijer(at)zeelandnet.nl

Willy de Nooijer en  Agnes Tange  van de Floraliacommissie

Start Floralia Project 2019

Afgelopen week (1-5 april) zijn 498 pelargoniumplantjes verpot op 16 basisscholen op Walcheren, door 23 Floraliavrijwilligers van Groei en Bloei. Ook dit jaar heeft de firma Kesteloo weer gezorgd voor mooie plantjes, alles keurig in potten en uitgeteld in kratjes per school samen met grotere potten en potgrond, voor een indruk zie foto’s Kesteloo.

Ook waren er leuke reactie van de scholen, zowel van de leerkrachten als van de kinderen. B.v. op het Kompas kregen de vrijwilligers spontaan een cadeautje van een jongetje. Hij vond het zo leuk dat hij in de middagpauze een cadeau had gemaakt (zie foto). Het floraliaproject wordt na 37 jaar nog steeds leuk gevonden, er zijn verschillende scholen die al vele jaren actief meedoen met dit project.

Ook dit jaar heeft het Floraliaproject weer volop aandacht gekregen in media, in de PZC van zaterdag 30 maart en in de Bode van 27 maart. Op de Wissel in Vlissingen was er nog extra bezoek van een verslaggeefster van de Bode, zij heeft de 1e les meegemaakt en gekeken als de kinderen aan het verpotten waren en gesproken met de leerkracht en de kinderen. Het stukje komt in de week van 9/10 april in de Bode. Om een indruk te krijgen van een 1e les (zie verslag ’T Springtij) en hoe de kinderen aan het verpotten waren, kunt u de foto’s bekijken.

Na de meivakantie gaan de vrijwilligers voor een tweede bezoek terug naar de scholen. Het mestgeven wordt dan besproken en ook krijgen de plantjes mest dat ook dit jaar wederom geschonken is door Wima’s Lawns and Garden. Natuurlijk zijn we dan benieuwd of de plantjes al bloeien en welke kleuren het zijn.

Willy de Nooijer

Floralia Project in de media

Middelburgse en Veerse Bode 10 april - pagina 16

Plantjes rollen als een sinaasappel

Middelburg – Op zestien Walcherse basisscholen zijn vorige week vijfhonderd pelargoniums verpot, tijdens het Floralia project van Stichting Groei en bloei. De plantjes, die sterk lijken op geraniums, worden door de kinderen uit de groepen vijf en zes verzorgd. DOOR MARIELJA TEN BRUGGENCATE

CBS De Wissel in Vlissingen doet ook dit jaar weer mee aan het Floralia project van Stichting Groei en Bloei. De 45 kinderen, verdeeld over 5a en 5b, worden geholpen door Groei en Bloei-vrijwilligsters, die drie keer op de school langskomen. Willy de Nooijer is coördinator van het project en ze heeft het er erg druk mee. “Er zijn dit jaar vijfhonderd leerlingen die een pelargonium krijgen, dus ik ben blij dat we een grote groep vrijwilligers hebben die komt helpen.”

Kleur
De pelargoniums komen van kwekerij Kesteloo en zijn speciaal voor de leerlingen uitgezocht. Het zijn, net als de fuchsia’s uit het bekende liedje, gemakkelijke planten. Ze hebben af en toe wat water nodig, een beetje mest en moeten gedraaid worden vanwege de zon. “Als je niet draait, krijg je een hangplant,” zegt Bodhi (8) tijdens de presentatie. Willy heeft de leerlingen verteld over alle verschillende soorten pelargoniums en alle kleuren die bestaan. Gwenn (8) wil het liefste een licht roze. Nu de plantjes nog klein zijn is het nog een verrassing welke kleur de bloemen zullen hebben. De plantjes staan op tafel en een voor een komen de kinderen om er een uit te kiezen. Gwenn en Romaily (9) bekijken de groene bladeren in de hoop dat ze een aanwijzing voor de bloemenkleur kunnen vinden. “Deze vind ik mooi,” zegt Romaily na een tijdje, “want er zit een beetje donker rood op het blad. Misschien wordt deze dan rood of roze.”

Kliederen
“Stroop je mouwen maar op,” zegt vrijwilligster Joke Adriaanse. “Bij het verpotten krijg je vieze handen van de grond.” Geen enkel kind vind dat een bezwaar, want ze willen gelijk van start. Om de kleine plantjes uit hun potje te krijgen moeten ze eerst een beetje gemasseerd worden. “Alsof je een sinaasappel rolt,” zegt Joke. “Dan komen de worteltjes los van het potje.” Met twee vingers langs de steel worden de plantjes voorzichtig ondersteboven gehouden, om het potje eraf te pakken. “Het is net een cupcake,” grapt Bodhi, terwijl hij zachtjes voelt aan de grond rond de worteltjes. De plantjes worden in een grote pot gezet, waar extra grond bij gedaan moet worden. “Kliederen met grond is altijd fijn,” zegt Marije (9) terwijl ze nog een handje pakt. Ze lacht naar Annet (8) die naast haar staat.

Bemesting
Dan vertelt Willy dat de knoppen die al in de plant zitten eruit moeten. “De planten moeten eerst flink kunnen groeien en dat gaat niet als er al bloemen in komen.” Sommige kinderen zijn wat onzeker als ze een knop uit hun plantje moeten trekken, maar Marije niet. Zonder te twijfelen pakt ze de knop tussen duim en wijsvinger en breekt hem aan het begin van het steeltje af. Geheel tevreden lopen de meisjes weer naar binnen om een naamlabeltje op te zoeken en in hun plantje te zetten. De vensterbank vult zich met pas verpotte pelargoniums. De komende weken zullen de planten gaan groeien en zullen de kleuren bekend worden. De Groei en Bloei-vrijwilligsters komen nog twee keer terug, een keer op te vertellen over bemesting en een keer om de getuigschriften uit te reiken. Daarna mogen alle kinderen hun eigen plant mee naar huis nemen, om, net als op school, goed voor te zorgen.

Verslag Floralia ’t Springtij 1e bezoek

Dinsdag 2 april was de start van het Floralia project De Pelargonium.
Willy de Nooijer en ik togen naar S.B.O. ‘t Springtij in Vlissingen waar we hartelijk werden ontvangen en de kinderen ons kwamen begroeten en zich voorstellen.
Om het verschil tussen de Pelargonium en de winterharde Geranium te laten zien, hadden we meerdere soorten Geraniums meegenomen.
Na de PowerPoint presentatie waarbij de kinderen een aantal vragen voor ons hadden, gingen we aan de slag met het verpotten van de Pelargoniums. Steeds 2 kinderen per keer die hun uiterste best deden om de plantjes op de voorgedane manier uit de kleine potjes te halen en over te zetten in de grotere potten, met soms wat meer en soms wat minder hulp is het prima gelukt.
Alle planten staan voorzien van een sticker met naam in de vensterbank in het lokaal.
We zijn heel benieuwd hoe we ze bij ons volgende bezoek op 9 mei aantreffen.
Ans Tempelaar

Afsluiting Pelargonium project bij het Springtij in Vlissingen

Op vrijdagmorgen 28 juni reden Willy de Nooijer en ik voor de laatste keer naar het Springtij. Op het programma stond nog wat laatste informatie voor de kinderen over het verzorgen van hun Pelargonium. Vervolgens mochten de kinderen voelen en ruiken aan verschillende geurende soorten Pelargoniums die Willy mee had genomen. Ook het stekken kreeg ruime aandacht.
Gelukkig zagen de plantjes er prima uit en sommige hadden al flink gebloeid, een enkeling was zijn plantje helaas kwijt. Dat vonden wij geen aanleiding om hen geen diploma uit te reiken.
De kinderen kregen een voor een hun diploma met een ferme handdruk en nog wat laatste persoonlijke tips voor de verzorging van hun plant.
Als verrassing werden de kinderen getrakteerd op een pepermuntje en mochten ze allemaal een grappig potlood uit de tas grabbelen, een groot succes!
Het was zoals steeds een gezellig samenzijn met de kinderen maar het was wat onrustig in de klas, de vakantie begint immers bijna. Maar nog veel belangrijker, wat gaat er het komend schooljaar gebeuren? Dit gebouw gaat sluiten, waar gaan ze naar toe? Gelukkig gaan ze de nieuwe locatie nog bekijken.
Met een dringend verzoek of ze volgend jaar weer mee mogen en kunnen doen en of wij dan weer komen, nemen we afscheid.
Ans Tempelaar

Afsluiting Floralia Project 2019

Het floraliaproject is in de afgelopen weken afgesloten met het uitreiken van de getuigschriften.

De kinderen mochten daarna hun plant mee naar huis nemen. De planten waren goed gegroeid, de meeste planten hadden mooie bloemen, of de planten waren op dat moment uitgebloeid en kregen weer nieuwe knoppen. 
Hieronder volgen enkele verslagjes en foto’s van de vrijwilligers.

Verslag Palmenhof Pelargoniumproject, vrijwilligers Lia en Agnes.
Wij arriveerden op dinsdag 2 april ‘s morgens op de Palmenhof in Sint Lauren, waar wij ontvangen werden met een heerlijk kopje koffie, voordat wij aan de slag gingen.
GROEP 5/6 bleek uit 14 kinderen te bestaan. Wij hadden alles goed voorbereid en mochten in de gemeenschapsruimte op de tafels de pelargoniums verpotten. Kinderen zijn altijd enorm enthousiast om hun plantjes uit kleine potjes in een grotere te zetten. Hiervoor hadden wij natuurlijk alles uitgelegd en de plaatjes laten zien.

Op 21 mei gingen wij voor de tweede keer naar school.
Alle kinderen hadden hun pelargoniums op de tafel gezet. Ze vonden het leuk om die aan ons te laten zien. Zo konden wij vertellen wat je met je pelargonium moet doen en wat je beter niet kunt doen.
Bij teveel water krijg je snel gele bladeren, de  pelargonium komt immers uit warme streken.
Wij gaven weer een stukje informatie. Wij hadden ook bladeren met insecten uit de boomgaard meegenomen, die de kinderen met een loep konden bestuderen.
In potjes hadden wij allerlei meststoffen gedaan. De kinderen vonden het interessant.
Ze mochten ruiken en voelen. Het werd zeer gewaardeerd.

Op 17 juni kwamen wij om de getuigschriften uit te reiken.
Ze waren keurig geschreven, wij hoefden nog alleen onze namen eronder te zetten.
Wij hadden ervoor nog voorgedaan hoe je een stek van de plant in een potje zet.
Ook bekeken wij de pelargoniums, die goed gegroeid waren. Kinderen waren trots op hun plantjes. Het was weer een geslaagd pelargoniumproject.

Lia Jobse

Verslag van het Elementvrijwilligers Heleen en Tanny.

Donderdag voor de laatste keer naar Het Element geweest. Het was ontzettend leuk en gezellig. Na het één en ander verteld en laten zien te hebben hoe je kunt stekken, gingen we over tot het uitreiken van de getuigschriften. Dit ging zo leuk samen met de juf. Ik riep de kinderen één voor één naar voren en de moeilijke namen nam de juf voor haar rekening. Als het getuigschrift dan overhandigd werd, kreeg ieder kind een applaus van de hele groep. Dit verliep zo grappig en spontaan, zonder dat het rommelig werd. Zelfs de juf zei: Wat vind ik dit leuk! Ik kreeg de foto’s vandaag toegestuurd en tevens een bedankje voor de fijne samenwerking. Leuk hè? Juf Marloes, de initiatiefneemster van het geheel, gaat helaas de school verlaten. Dit is jammer. Maar wie weet, wil volgend jaar een andere juf de organisatie van het project van haar overnemen.

Heleen van Noort