Avondlezing Peter Geene 13 februari 2024

Lezing: Wat vliegt er in onze tuin: Libellen en vlinders in Zeeland.
Datum: 13 februari 2024; Tijd: 19:30- 22:00 uur
Locatie: De Zandput, Zandput 5 Serooskerke.
Kosten: Leden, gratis, niet leden € 5,00
Vooraf aanmelden is voor een lezing niet nodig

Peter Geene heeft tijdens de Leden voor leden middag in 2023 een zeer enthousiaste rondleiding gegeven over het landgoed het Vierendeel. Ook is hij al jaren actief binnen de Libelle- en Vlinderwerkgroep Zeeland. Hij is tevens een van de intiatiefnemers van de Vlinderidylle in Veere bij het Bastion. Daarom leek het ons een goed idee om hem uit te nodigen voor een lezing over enkele  bezoekers in onze tuinen: De vlinders en libellen.

Een leuk voorproefje over de vlinderidylle: www.omroepzeeland.nl/nieuws/12667951/het-icarusblauwtje-is-al-gesignaleerd-in-de-veerse-vlinderidylle

Peter aan het woord over zijn lezing:

Libellen en vlinders in Zeeland anno 2023 : wist U dat er in onze fraaie Delta-provincie zo’n 46 soorten libellen , 60 dagvlindersoorten en wel 800 Nachtvlinders voorkomen?

De Zeeuwse Werkgroep Vlinders en Libellen in Zeeland heeft er 3 boeken van gemaakt in de serie Fauna Zeelandica van het Zeeuws Landschap. (2003-2017).  Voor deze lezing laat ik u graag de pracht zien van veel van deze soorten.

De libellen worden onderscheiden in  zgn. ‘juffers” en “echte libellen” : de juffertjes zijn ter grootte van een lucifer en vaak blauw-zwart geblokt, soms rood of groen en vouwen de vleugels langs het achterlijf in ruste. De grote libellen hebben de vleugels altijd wijd uitgespreid.

Larven deze libellensoorten leven 1-4 jaar onder water als zelfstandig beest, waarna ze in diverse jaargetijden uit het water kruipen en vervellen tot libel. Ook zal ik vertellen over paring en eiafzet.

Wb. de dagvlinders is vooral de kleurpracht aan de orde, maar ook de 2 functies die dracht- en waardplanten hebben voor eitjes en rupsen. De aanleg door onze werkgroep van zgn. “vlinderidylles’ krijgt volop de aandacht (van Veere tot Aardenburg en Kortgene).

Veel soorten dagvlinders zijn voor hun voortplanting  gebonden aan bepaalde soort planten, zodra deze uitdrogen (bijv. zoals op de heidevelden afgelopen jaren) dan wordt de rups kleiner en daarmee later ook de vlinder. Gelukkig hebben we in Zeeland nog wel soorten die het goed doen.

De Nachtvlinders zien we meestal slechts bij lantarenpalen en kunstlicht of als we ze vangen met een laken op licht. Daarbij zitten de kleinste motjes maar ook de grote Pijlstaartvlinders met hun lange roltong. Ik vertel U het een en ander over hun verspreiding en leefwijzen, zoals de kleine Wintervlinder, die begin December pas uit de pop sluipt na een eerste nachtvorst en ‘antivries’ in zich heeft.”

U kunt tijdens de lezing altijd vragen stellen. Ik hoop U allen daar te ontmoeten, groet, Peter Geene/ Oostkapelle.