Lezing Boomkampioenen van de wereld 14 november

Lezing door Henry Kuppen over Boomkampioenen van de wereld.
Datum: 14 november 2023
Tijd: 19:30-22:00 uur
Locatie: De Zandput, Zandput 5, Serooskerke
Kosten: Leden G&B gratis, niet-leden 5 euro.

Henry Kuppen (1964), is een gepassioneerd bomenliefhebber met meer dan 40 jaar professionele ervaring in het beheren van bomen in de stedelijke omgeving. Hij werkt als Boom Ambassadeur bij Kennisatelier voor boom en bodem, Terra Nostra.

Bomen zijn de grootste en oudst levende organismen te wereld. Erzijn bomen van duizenden jaren met een stamdiameter van 10 meterzoals de Sequoiadendron in USA. In Azië wordt door Ficus een kroondiameter van soms wel 100 meter bereikt. Duizendjarige bomen dwingen alleen al door hun leeftijd respect af en laten een enorme grilligheid zien waarbij het landschap de bepalende factor is voor deze bijna oneindige eeuwigheid. Boomsoorten variëren per land en bijbehorende klimaatzones,zo bezit een boomdie in de woestijn vanNamibië groeit geheelandere eigenschappen dan de boomdie in het Amazone gebied van Ecuador groeit.Of de boomdie alleen maar kan groeien op de Galapagoseilanden in de Stille Oceaan en familie van de paardenbloem is. Ook culturen hebben een sterke invloed op bomen. Zo is de Bohdi tree in Sri Lanka geplantin hetjaar 288 voorChr. na het verschijnen van Boeddhaen nog altijd hetmiddelpunt van de tempel. Maar ook dichter bij huis kent de Europese cultuur bomen met religieuze betekenis waar onder andere kapellen in gemaakt zijn en die al honderden jaren het middelpunt van de samenleving vormen. Of de bijzondere Tanzlinden in Duitsland waar bierfeesten in de bomen op de eerste etage worden gevierd. Allemaal bomen die door hun leeftijd, vorm en verhaal indrukwekkend zijn en zeer tot de verbeelding spreken. Afrikaanse notenboom Twyfelfontein Namibië.

Over de spreker: Deze lezing wordt verzorgd doorHenry Kuppen, BoomAmbassadeur bij onderzoek en adviesbureau Terra Nostra. Tijdens zijn 40 jarige groene loopbaanmaar ook tijdens privé reizen staan bomen altijd centraal. Vanuit zijn passie voor bomen en fotografie zijn de meest extreme bomen in de wereld bezocht enworden in deze lezing gepresenteerd vanuit het perspectief van een professionalmet het enthousiasme van een liefhebber.
Website: www.terranostra.nu Blog: www.henrykuppen.nl

Martine van der Meule, lezingen